Uit brieven van Van Gogh aan zijn goede vriend en collega-kunstenaar Emile Bernard blijkt vaak zijn verbazingwekkende kunstkennis. Vincents bewondering voor Rembrandt, Delacroix, Millet en vele anderen inspireerde zowel hem als Bernard. Vincent en Émile waren zich bewust van hun aandeel in een historische keten van kunstenaars die kunst in het algemeen ontwikkelden.

Op 7 juni 1888 schreef Van Gogh aan Bernard:

"Steeds meer lijkt het me dat de schilderijen die gemaakt zouden moeten worden, de schilderijen die nodig zijn, onmisbaar zijn om de schilderkunst vandaag de dag volledig zichzelf te laten zijn en te laten stijgen tot een niveau dat gelijkwaardig is aan de serene pieken die de Griekse beeldhouwers bereikten, de Duitse musici, de Franse schrijvers van romans, de macht van een enkel individu overstijgen en daarom waarschijnlijk ontstaan door groepen mannen die samenwerken om een ​​gedeeld idee uit te voeren.”

Samenwerkende kunstenaars in een ideale wereld

Is het niet prachtig om te lezen hoe Van Gogh het gevoel had dat hij deel uitmaakte van de geschiedenis, samenwerkte met andere kunstenaars en deze ‘noodzakelijke, onmisbare schilderijen” maakte? In Vincents ideale wereld zouden meerdere schilders in plaats van samen aan één schilderij te werken aan één idee kunnen werken. Van Goghs aquarel 'Bretonse vrouwen en kinderen' is hier een goed voorbeeld van. Vincents idee was niet om zomaar een schilderij te kopiëren, of zich door een kunstenaar te laten inspireren om een ​​soortgelijk tafereel in zijn eigen stijl te schilderen. Hij vond het een goed idee dat kunstenaars samenwerken om een ​​onderwerp aan te pakken en samen een stap te zetten naar de toekomst van de kunst.

Bretonse vrouwen aangepakt

Van Goghs enthousiasme voor Émile Bernard’s 'Breton Women in the Meadow' blijkt uit zijn brief van 26 november 1889 waaruit ook de betrokkenheid van Gauguin blijkt.

“...Ik zou er naar verlangen dingen van jou terug te zien, zoals het schilderij dat Gauguin van jou heeft, die Bretonse vrouwen die in een weiland lopen, waarvan de opstelling zo mooi is, de kleur zo naïef gedistingeerd.”

(Scroll op mobiel naar beneden om te zien) 4 verschillende artiesten en hun individuele benadering om Bretonse vrouwen vast te leggen. 4 schilderijen die bij elkaar horen en elkaar aanvullen:
  • Bretonse vrouwen bij gratie, Pascal Dagnan-Bouveret, 1887
  • Visie na de preek, Paul Gauguin, 1888
  • Bretonse vrouwen in de wei, Émile Bernard, augustus 1888
  • Bretonse vrouwen en kinderen, Vincent van Gogh, november 1888

Gebundelde krachten

Hoewel Van Gogh de meeste tijd in zijn eentje schilderde, vaak in de natuur ver weg van mensen, had hij veel bevriende kunstenaars met wie hij over kunst besprak. Ze ontmoetten elkaar bij Pére Tanguy’s winkel en in cafés. Ze schreven elkaar brieven, wisselden schilderijen uit en Gauguin woonde zelfs bij Van Gogh in het Gele Huis in Arles. Ze beïnvloedden elkaar en werkten samen. Van Goghs meesterwerken lijken een perfect voorbeeld van gebundelde krachten en hij heeft zeker zijn rechtmatige plaats ingenomen tussen de beroemdste kunstenaars uit de geschiedenis. Zijn schilderijen, gemaakt op de schouders van reuzen, zijn nog steeds geliefd en bewonderd door velen over de hele wereld.

Van Gogh en andere meesters in olieverf op doek

Wij hebben ons gespecialiseerd in de reproductie van Van Goghs schilderijen. Niet door te proberen ze in onze eigen stijl te schilderen. Maar door zo dicht mogelijk bij de stijl van Van Gogh te komen. Penseelstreek voor penseelstreek, in olieverf op doek. Onze kunstenaars streven ernaar de techniek van Van Gogh en andere meesters. Ze leren ervan en hopen uiteindelijk een eigen stijl te ontwikkelen om ooit ook deel uit te maken van de kunstgeschiedenis.  

Je dagelijkse dosis Van Gogh

Wat schreef Van Gogh vandaag?

Kom erachter in dit gratis Van Gogh e-book.

Honderden vragen beantwoord door Van Gogh zelf!

Free Van Gogh e-book
Breton Women at a Pardon, Pascal Dagnan-Bouveret, 1887
Bretonse vrouwen bij een gratie, Pascal Dagnan-Bouveret, 1887

Vision after the Sermon, Paul Gauguin, 1888
Visie na de preek, Paul Gauguin, 1888

Breton Women in the Meadow, Émile Bernard, August 1888
Bretonse vrouwen in de weide, Émile Bernard, augustus 1888

Vision after the Sermon, Paul Gauguin, 1888
Bretonse vrouwen en kinderen, Vincent van Gogh, november 1888
      22-07-2020 18:11     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.