Toen Van Gogh in 1888 van Parijs naar Zuid-Frankrijk verhuisde, liet hij zich niet alleen inspireren door fellere en warmere kleuren. Er waren bergen. Het typische blauw van de Middellandse Zee. En verschillende bomen. Van Gogh was vooral geïntrigeerd door olijfbomen en cipressen. Uit enkele brieven van Vincent blijkt waarom hij van cipressen hield.

Op 25 juni 1889 schreef hij in Saint-Rémy-de-Provence aan zijn broer Theo:

"De cipressen houden me nog steeds bezig, ik zou er iets mee willen doen zoals met de doeken van de zonnebloemen omdat het me verbaast dat niemand ze nog heeft gemaakt zoals ik ze zie. Het is mooi qua lijnen en verhoudingen, als een Egyptische obelisk. En het groen heeft zo'n gedistingeerde kwaliteit."

Cipressen als obelisken.

De vergelijking van een obelisk kan bij Van Gogh zijn opgekomen toen hij zich 'Obelisk ter nagedachtenis aan 1813' herinnerde, een beeld dat in 1865 in Scheveningen was onthuld. Van Gogh (geboren in 1853) woonde en werkte van 1869 -1873 voor een kunsthandel in Den Haag. En van 1882-1883 woonde en schilderde hij in Den Haag. Vanaf daar naar Scheveningen was het niet ver.

In dezelfde brief schreef Vincent over de kleur van een cipres:

"Het is de donkere plek in een zonovergoten landschap, maar het is een van de interessantste donkere tonen, het moeilijkst te raken denk ik. Nu moeten ze hier gezien worden tegen het blauw, in het blauw, liever.”

Beroemde schilderijen van Van Gogh met cipressen

Op enkele van de beroemdste schilderijen van Van Gogh zijn cipressen te zien, bijvoorbeeld op Starry Night, Koenveld met Cipressen, Weg met Cipres en Ster en Cipressen.

De Franse cipres is als de Hollandse wilg.

Het viel Van Gogh op dat cipressen zelden werden geschilderd, maar net zoals de wilgen in Nederland verdienden ze meer aandacht.

Op 26 november 1889 schreef hij aan Theo:

Je weet dat wilgen heel pittoresk zijn, ondanks het feit dat het eentonig lijkt, het is de boom die zo typisch is voor het land. Wat de wilg is in ons geboorteland, is de olijfboom en de cipres hier van hetzelfde belang.  

Je dagelijkse dosis Van Gogh

Wat schreef Van Gogh vandaag?

Kom erachter in dit gratis Van Gogh e-book.

Honderden vragen beantwoord door Van Gogh zelf!

Free Van Gogh e-book

De overweldigende Cypress

De intensiteit die Van Gogh ervoer bij het schilderen van cipressen is voelbaar in de brief die hij in februari 1890 schreef aan Aurier (de Franse dichter, kunstcriticus en schilder):

“In mijn geval gaan de emoties die me in de greep houden van de natuur zo ver dat ik flauwval, en dan is het resultaat veertien dagen waarin ik niet in staat ben om te werken. Voordat ik hier vertrek, ben ik echter van plan terug te keren naar de strijd om de cipressen aan te vallen.

Bestel een cipres. Of een andere reproductie van Van Gogh.

Onze replica's zijn met de hand geschilderd in olieverf op canvas door onze kunstenaars die net zoveel houden van het schilderen van cipressen als Van Gogh. Bekijk onze reproducties met cipressen, onze populairste reproducties, of alle Van Gogh reproducties.

Misschien vind je het ook leuk om over Van Goghs 'Seascape of Scheveningen' te lezen die werd gestolen. En teruggevonden!

Willows at Sunset Van Gogh De Willige Waard Lopik"Nou, de dag is waarschijnlijk niet ver weg dat mensen de olijfboom in alle opzichten zullen schilderen zoals ze de wilg en de Hollandse knotwilg hebben geschilderd." -VvG
      06-04-2020 20:11     Reacties ( 2 )
Reacties (2)
 Erik (Van Gogh Studio) -  07-02-2023

Hi Arthur, I checked and this may be interesting: In Derek Fell’s beautiful book, “Van Gogh’s Gardens” (Simon & Schuster, 2001), he proposes that the evergreen cypresses depicted in many of Van Gogh’s paintings aren’t cypresses at all, but junipers. https://eu.providencejournal.com/story/entertainment/arts/2015/01/11/20150111-book-suggests-that-van-gogh-painted-juniper-not-cypress-trees-ece/35287854007/

 Arthur Castagno -  29-08-2022

Hello, I am trying to find exactly which species of cypress Van Gogh painted. I have loved these trees in his paintings since I was a boy, and now, as an old man, I’d like to see if these are compatible with the local Seattle climate — and if they are, plant a row of them. If you know, could you please let me know? ACastagno A.castagno@frontier.com