Toen Vincent van Gogh in Zuid-Frankrijk woonde, maakten de bomen grote indruk op hem. Met volle focus en passie viel hij de cipres en de moerbei aan, om hun uitdrukking in olieverf op canvas te proberen vast te leggen. Het heeft even geduurd voordat Van Gogh daadwerkelijk aan de olijfboom durfde te beginnen.

In Arles in april 1889, net voordat hij naar het gesticht in Saint-Remy verhuisde, schreef hij aan zijn broer Theo:

"Ach, mijn beste Theo, als je de olijfbomen zou kunnen zien in deze tijd van het jaar... Het oudzilveren en zilveren gebladerte dat groen oplicht tegen het blauw. En de oranjeachtige omgeploegde grond. Het is iets heel anders dan men er in het noorden van denkt – het is iets van zulke delicatesse – zo verfijnd. Het is als de gesnoeide wilgen van onze Hollandse weiden of de eikenstruiken van onze duinen, dat wil zeggen dat het geruis van een olijfgaard iets heel intiems, immens ouds heeft. Het is te mooi voor mij om het te durven schilderen of er een idee van te kunnen vormen.”

De moed om de olijfboom te schilderen.

Van Gogh verhuisde naar de inrichting om te herstellen van een ernstige psychische aandoening. Dit leidde tot een zeer productieve periode waarin hij ook de moed vond om de mooie maar moeilijke olijfboom te schilderen.

Aan Theo op 28 september 1889:

"..de olijfbomen zijn heel karakteristiek, en ik heb moeite om dat vast te leggen. Het is zilver, soms meer blauw, soms groenachtig, gebronsd, wit wordend op een ondergrond die geel, roze, paarsachtig of oranjeachtig is tot dof rode oker. Maar heel moeilijk, heel moeilijk. Maar dat past bij mij en trekt mij aan om volledig in goud of zilver te werken. En op een dag zal ik er misschien een persoonlijke impressie van maken, zoals de zonnebloemen voor geel zijn.'

Twee maanden later schreef Van Gogh zijn vriend en collega kunstenaar Emile Bernard op 26 november 1889, terwijl hij bezig was met het ontdekken van zijn eigen manier om de olijfboom te schilderen.

"Dus werk ik momenteel in de olijfbomen, op zoek naar de verschillende effecten van een grijze lucht tegen gele aarde, met donkergroene tonen van het gebladerte; een andere keer waren de aarde en het gebladerte allemaal paarsachtig tegen een gele lucht, dan rode okerkleurige aarde en roze en groene lucht."

Van Goghs Olijfbomen

Van Gogh maakte 15 schilderijen van olijfbomen. Hij observeerde ze, werd er door geraakt, bestudeerde ze, overwon zijn angst en slaagde er uiteindelijk in ze in zijn eigen typische stijl te schilderen. De olijfbomen van Van Gogh zijn niet zo beroemd als zijn zonnebloemen, maar het zijn beslist zijn olijfbomen geworden.
Why did Van Gogh not dare to paint the olive tree
Onze geschilderde reproductie van Van Goghs'Olijfgaard'.

Olive Trees with Yellow Sky and Sun
Onze geschilderde reproductie van'Olijfbomen met gele lucht en zon'.

Wat is jouw favoriete olijfboom?

Op deze pagina zie je een selectie van de olijfbomen van Van Gogh die we hebben nageschilderd. Aarzel niet om ons te laten weten of een van zijn 15 olijfboomschilderijen jouw favoriet is. Net als Van Gogh zijn onze kunstenaars erg geïntrigeerd door de kleuren van de olijfboom en willen ze al zijn meesterwerken 'aanvallen en zo goed mogelijk reproduceren in olieverf op doek.

Misschien vind je het ook leuk om te lezen:
      02-07-2020 15:01     Reacties ( 1 )
Reacties (1)
 Shahed Alshaar -  17-12-2021

. Itโ€™s like the lopped willows of our Dutch meadows or the oak bushes of our dunes, thatโ€™s to say the murmur of an olive grove has something very intimate, immensely old about it.