Absoluut :) Impasto staat bekend als de techniek die die dikke verflagen op het doek creëert. Van Gogh staat bekend om zijn pasteuze stijl die veel emotie en beweging aan zijn schilderijen toevoegde. Van Goghs brieven laten ons zien hoe hij experimenteerde met impasto, wie hem inspireerde, de moeilijkheden bij het gebruik van impasto en wat het gebruik van impasto ons vertelt over zijn stemming.

Paste Van Gogh overal op het doek impasto toe?

Het zal je misschien verbazen, maar veel van zijn schilderijen van laat in zijn carrière hebben plekken met zeer dunne verf of zelfs ongeverfd canvas zoals de Roze Perzikboom (scroll naar beneden op je telefoon voor een detail van het originele schilderij).

Vincent van Gogh schreef in april 1888 aan Emile Bernard:

"Ik volg totaal geen systeem van penseelvoering; Ik sla met onregelmatige streken op het doek die ik laat zoals ze zijn, impasto's, onbedekte plekken van doek — hoeken hier en daar onvermijdelijk onafgemaakt — nabewerkingen, ruwheden; nou, ik ben geneigd te denken dat het resultaat voldoende verontrustend en irritant is om mensen met vooroordelen over techniek niet te plezieren.”

Wie inspireerde Van Gogh om impasto te gebruiken?

In zijn brieven verwijst Van Gogh meermaals naar Adolphe Monticelli (1824 - 1886), waar hij niet alleen geïnspireerd maar ook sterk met hem verbonden lijkt te zijn.

Vincent van Gogh aan zijn broer Theo in september 1888:

"De huidige studies bestaan ​​eigenlijk uit een enkele stroom impasto. De penseelstreek is niet erg verdeeld en de tonen zijn vaak gebroken. En uiteindelijk, zonder dat ik het van plan was, ben ik gedwongen om de verf er dik op te leggen, à la Monticelli. Soms geloof ik echt dat ik het werk van die man voortzet, alleen heb ik nog geen portretten van geliefden gemaakt, zoals hij."

Deed Van Gogh er langer over om met impasto te schilderen?

Van Gogh heeft zo'n 900 schilderijen geschilderd en uiteindelijk slaage hij erin om een schilderij in één dag af kunnen maken. Zijn tempo van schilderen droeg bij aan zijn stijl. Dikke impasto, kleuren mengend op het doek, in de buitenlucht geschilderd; Vincent werkte hard en snel. Maar de impasto duurt lang om te drogen.

Over zijn schilderij 'Geploegde Akkers’ aan Theo in september 1888:

"Het is er weer zo een die veel tijd nodig heeft om te drogen; met impasto schilderijen moet je hetzelfde doen als met de sterkste wijn, het moet gisten.”

Wat is impacted impasto?

Vincent verscheepte zijn schilderijen per trein vanuit Zuid-Frankrijk naar zijn broer in Parijs. Veel van deze schilderijen bleven opgerold tot lang na de dood van beide broers. De samengedrukte verf wordt impacted impasto genoemd, duidelijk zichtbaar op sommige foto's op deze pagina.

Heeft impasto na verloop van tijd invloed op de kleur?

Al halverwege zijn 10-jarige schildercarrière schreef Van Gogh hierover. Zijn stijl was toen nog donker, maar er was al dikkere verf aangebracht, zoals in De Aardappeleters. Aan Theo van Gogh, Nuenen in november 1885:

“..de kleur van mijn studies in de studio werd in de loop van de tijd eerder beter dan slechter. Ik denk dat dit komt doordat ik de verf zwaar aanbreng, waarbij ik geen olie gebruik. Als het een jaar oud is, is het beetje olie dat de verf altijd bevat eruit gezweet en dan krijg je de goede, stevige impasto."

Heeft impasto invloed op het canvas?

Van Goghs schilderij De Slaapkamer was beschadigd dus schilderde hij nog een versie. Was impasto een van de oorzaken? Vincent schreef er in september 1889 over:

"Het is zo snel geschilderd en zo opgedroogd dat, omdat de verdunner onmiddellijk verdampte, het schilderij helemaal niet stevig aan het canvas hecht. Dat zal ook het geval zijn met andere studies van mij die heel snel en met een dikke impasto zijn geschilderd. Bovendien bederft dit dunne canvas na een tijdje en kan het niet tegen veel impasto."

Hield Van Goghs gebruik van impasto verband met zijn stemming?

Vincents verblijf in de inrichting bracht hem tot rust. Misschien paste hij gedurende een korte periode minder impasto toe. Maar niet voor lang. Zijn schilderijen aan het einde van zijn leven, in Auvers-sûr-Oise, zijn gemaakt met zeer dikke impasto. September 1889:

"Ik denk dat het waarschijnlijk is dat ik bijna geen dingen meer in impasto zal doen, het is het resultaat van het kalme leven van afzondering dat ik leid, en ik voel dat ik er beter van word. Fundamenteel ben ik niet zo gewelddadig, in ieder geval voel ik me meer mezelf in kalmte."

Theo merkte dit op en schreef in januari 1890 vanuit Parijs:

“Ik hou erg van de vrouwen die op de rotsen klimmen en de wegwerkers. Ik heb het gevoel dat er meer sfeer in je laatste werken zit, meer afstand dan in de voorgaande. Dat komt misschien doordat je niet overal zoveel impasto gebruikt.”

Welk schilderij van Van Gogh heeft de dikste impasto?

Een van zijn schilderijen met een ongelooflijke dikke verflaag is te zien in het Kröller-Müller Museum in Nederland. Vincent schreef over “Cypresses met Twee Figuren” in february 1890:

"Ik denk dat je het canvas voor Aurier (kunstcriticus VGS) leuk zult vinden, het is in vreselijk dikke impasto en werkte zoals bepaalde Monticelli's, ik heb het bijna een jaar bewaard.”

En misschien had hij het gebruik van impasto wel wat overdreven. In april 1890, niet lang voordat hij naar Auvers-sür-Oise verhuisde:

"Dan de cipressen voor meneer Aurier. Ik had ze graag opnieuw gedaan met iets minder impasto, maar ik heb geen tijd.”
Did Van Gogh use impasto?
Gebruik van impasto, maar let ook op de plekken met zeer dunne verf of zelfs ongeverfd canvas (foto van het originele Van Gogh schilderij "Roze Perzikboom", niet van onze reproductie).

Did van Gogh use impasto all over the canvas?
Nog een voorbeeld van zeer dun geschilderd canvas gecombineerd met impasto (foto van het originele schilderij van Van Gogh "De Langlois Brug", niet van onze reproductie). De reflectie in de linkerbovenhoek is van het museumglas dat het schilderij beschermt.

Which of Van Gogh’s paintings has the thickest impasto
"Bij impasto schilderijen moet je hetzelfde doen als bij de sterkste wijn, het moet gisten.” Van Gogh over "Geploegde Akkers" (foto van het originele schilderij van Van Gogh, niet van onze reproductie).

Which of Van Gogh’s paintings has the thickest impasto
"Cipressen met Twee Figuren" heeft misschien wel de dikste pasta van allemaal (foto van het originele schilderij van Van Gogh, niet van onze reproductie).
 

De impasto stijl van Van Gogh reproduceren.

Bij Van Gogh Studio hebben we ons gespecialiseerd in het reproduceren Van Goghs schilderijen. Onze kunstenaars leren van de meester zoals Van Gogh zich sterk liet inspireren door Millet, Monticelli en Hiroshige. In plaats van onze eigen authentieke stijl te creëren, proberen we onze techniek te perfectioneren door de stijl van Van Gogh te kopiëren. Elk bezoek aan het Van Gogh Museum in Amsterdam of een ander museum met schilderijen van Van Gogh brengt ons een stapje dichterbij. En goed kijkend naar zijn gebruik van impasto kan niet over het hoofd worden gezien.

Misschien vind je het ook leuk om dit te lezen:
      23-07-2021 17:43     Reacties ( 1 )
Reacties (1)
 Martin Kuchta -  05-04-2023

thank you for this article